Zonnewegen

Zonnewegen

Wat gebeurt er met zonnewegen ?Zonnewegen

Overal waar je kijkt, is er een ander zonne-energieproject aan de gang, en een van de meest interessante zijn zonne-wegen. Van Amerikaanse startups tot Franse prototypes en nog verder, zonne-wegen hebben hun beproevingen doorstaan. Waar is de technologie? Zullen we ze in de nabije toekomst zien? Laten we in details treden over hun plaats in de wereld, en of ze het echt waard zijn.

Zonnewegen in diverse landen

Het is een langzaam proces. Geprobeerde oplossingen, zoals het Route 66-experiment van Solar Roadways, bieden niet genoeg voordelen om de volledige Verenigde Staten in zonnewegtegels te bestrijken. Deze wegen bieden andere functies, maar ze zijn allemaal niet van belang voor het belangrijkste punt: deze wegen zijn niet praktisch.

Er zijn veiligheidsrisico’s en hoge kosten. Tot dusverre zijn zonnewegen geen haalbare oplossing in de Verenigde Staten. Ze zijn echter niet het enige land dat een eerlijke kans maakt. China, Frankrijk en Nederland hebben hun eigen projecten ondergaan.

Het Shandong-project in China

In de zoektocht naar meer toepassingen voor zonnepanelen, opende China een een kilometer lange zonneweg. De toekomst van zonne-wegen ziet er niet al te goed uit: uit de gegevens van China blijkt dat het geen haalbaar plan is om jaarlijks grote hoeveelheden opgewekte elektriciteit binnen te halen.

Met een equivalent van meer dan EUR 450 per vierkante m2 is het geen redelijke investering vanuit zakelijk oogpunt: ze genereren niet genoeg elektriciteit om de moeite waard te zijn. Hoewel zonne-energie een heel land kan aandrijven, is het nog lang niet uitgevoerd op een grootschalig wegenproject. Zonne-energie blijft overal ter wereld in prijs dalen, maar tot nu toe is er weinig vooruitgang met goedkope zonnepanelen.

De Franse Wattway Nagesynchroniseerd door ARS Technica als ‘s werelds eerste zonnewegdek’, nam Frankrijk de duik in 2014. Het was strategisch geplaatst in het dorp Tourouvre au Perche in Normandië, in een ‘niet zo zonnig dorp’. Het oorspronkelijke doel was om alle zonne-energie van de weg naar de straatverlichting van het dorp omleiden als een soort “vuurdoop” van zonnewegen. Het vonnis klinkt als een gebroken record: zonne-wegen zijn momenteel veel te duur om te implementeren. Als er niets anders is, gebaseerd op de milieueffecten die samenhangen met de productie van zonnepanelen en zonnetechnologie, zijn zonne-wegen niet zo praktisch als ze klinken, maar dat betekent niet dat ze zijn afgemaakt.

Het Nederlandse Zonne fietspad

Als iets andere benadering, ontworpen voor fietsers in plaats van auto’s, creëerden de Nederlanders een zonnepad. De resultaten bleken veel gunstiger te zijn voor hun inspanningen (in termen van duurzaamheid), nadat de bovenste laag van de weg er in het eerste jaar af was, waardoor deze werd vervangen door een duurzamer materiaal. Ondanks het probleem met in het laboratorium beproefde wegenpanelen, gaf het hen inzicht. Toch tellen de cijfers niet op. Het geld dat werd besteed aan zonnewegen, het fietspad in Nederland, had 520.000 kilowatt aan elektriciteit kunnen kopen. In plaats daarvan genereerde het in het eerste jaar een magere 3.000 kilowatt. Duurzaam, ja. Duurzame? Niet helemaal.

Zullen we zonnewegen zien uitbreiden?

Kortom, het is onwaarschijnlijk dat we deze projecten overal zien verschijnen. Veel landen hebben hun eigen pogingen op zonnepanelenwegen geïmplementeerd en geen enkele heeft tot op heden een return on investment gevonden.

Afgezien van de kosten, zijn er zorgen over de veiligheid (aangezien u op getextureerd glas rijdt). Eric Weaver van het Department of Transportation (DoT) verklaart: “We kunnen niet zeggen dat het veilig zou zijn voor autoverkeer op de weg.”

Zonnepanelen voor opwekking van energie, ook om uw witgoed machine te laten draaien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *